Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 KUTIJA S BLAGOM 20. 05. 2011.
Smešten u idiličnoj lokaciji grada Sankt Petersburga na Floridi novi muzej Salvador Dali zamenio je predhodnu zgradu podignutu 1982.godine





Ulje, akvareli, crteži, skulpture i mnogi drugi radovi slavnog umetnika Salvadora Dalija-2 140 komada-našli su svoje mesto u stalnoj postavci u prostoru koji je projektovao međunarodno poznati arhitekta Ivan Vejmaut. Uprkos složenim procesima potrebnim za izgradnju objekta ovakve vrste, visokog 23 metra, s neobičnim obllikom sastavljenim od 1 062 staklenih trouglastih ploča, izgradnja je trajala kratko i u roku od dve godine bila je završena.
Koncept projekta inspirisan je nadrealističkim stilom Salvadoera Dalija kao i praktične potrebe skloništa od uragana koji često preti obali Floride. „Salvador Dali bio je monumentalna figura umetnosti dvadesteog veka. Verujem da je ova kolekcija njegovih radova najbolja na svetu!“ tvrdi arhitekta. „Naš izazov je bio kako da rešimo tehničke zahteve muzeja i lokacije na način koji izražava dinamizam velikog Dalijevog umetničkog pokreta. Bilo nam je važno da se zgrada izrazi u nadrealističkom stilu ali bez kiča!“





Euklidova „kutija s blagom“ s debelim betonskim zidovima štiti Dalijeva umetnička dela. Brut betononska kutija prekinuta je lelujavim organskim oblikom sastavlenog od stakla nazvanim „Enigma“, prema jednoj od Dalijevih slika iz 1929.godine. Na taj način muzej je otvoren prema zalivu i nebu, formirajući atrijum koji s krova propušta svetlo.
Sipa
“Namerno smo ostavili brut beton kako bi smanjili troškove održavanja i suprotstavili ga finoj providnoj masi od stakla.“ Kaže Vejmaut. „Ovaj kontrast između svesnog i racionalnog i intuitivnog sveta, stalna je tema u Dalijevim radovima!“ Kako je Dali bio veliki poštovalac i prijatelj pionira geodezijske geometrije Bakminstera Fulera, to je arhitekta upotrebio njegov slavni sistem geodetskih kupola(sklopive trougaone ili šestougaone ploče).





„Fluidna, geodezijska trijangulacija slobodnog oblika je novost koju je omogućila savremena kompjuterska analiza i digitalno kontrolisanje proizvodnje što čini svaku komponentu jedinstvenom,“ objašnjava Vejmaut. „Nema strukturnih kopči. Ovo nam je omogućilo da stvorimo „porodicu“ oblika koji, strukturno čvrsti, više liče na protok tečnosti u prirodi.“ Specijalno projektovane za ovu priliku, trouglaste staklene ploče debljine 3,8 cm, sa izolacijom, testirane su da se odupru vetrovima jačine 135km/h i snažne uragane.





Ogromno betonsko stepenište liči na ogromnu dugačku sipu koja vodi posetioce od prizemlja do trećeg sprata galerije. Spirala od brut betona pretvara se u recepciju s lakim zategama od nerđajućeg čelika koje izgledaju kao da plutaju.
U izložbenim galerijama na trećem spratu sedam „svetlosnih topova“ obasjava najveća dela umetnika. Ovi prostori su povezani s galerijom skulptura koji izgledaju
kao magična zemlja u središtu svetlosnog „jajeta“, dajući dovoljno svetlosti unutrašnjosti zgrade i omogućavajući panoramski pogled na zaliv Tampa.

Jelena Kaličanin
Foto: Moris Moreno




Copyright BONI Drenik d.o.o 2003