Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 UMETNIČKA ARHITEKTURA 30. 03. 2011.
Pentagram je jedan od svetski najpoznatijih multidisciplinarnih arhitektonskih biroa koji je 1964. godine osnovao u Njujorku arhitekta Teo Krost. Danas za njega rade mnoga poznata imena u svetu arhitekture: Vilijem Rasel, Lorenco Apićelo, Danijela Vejm i Džejms Barjber čiji je najnoviji projekat, luksuzna rezidencija na obali Atlantika u Gradiću Montauk na Long Ajlendu, postala kamen međaš za „umetničku arhitekturu“.Rezidencija u Montauku, jednom od malih sela u pomodnim letovalištima ultra bogatih Amerikanaca, poznatih pod zajedničkim imenom Hemptonsi, sastoji se od dve kuće: glavne i gostinske. Svaka od njih ima sopstveni identitet baziran na „Case Study“ principima. „Case Study“ je istraživanje zajedničke metodologije u društvenim naukama. Bazira se na ozbiljnom ispitivanju neke osobe, grupe ili događaja kako bi s eistražili uzroci i odredili osnovni principi. Jedno od takvih izvedeno je pedesetih godina prošlog veka u arhitekturi a sponzor je bio časopis Arts & Architecture. U ovim eksperimentima učestvovali su poznati arhitekti Ričard Nojtra, Rafael Sorijano, Krejg Elvud, Čarls i Rej Ims, Pjer Kenig i Ero Sarinen. Oni su projektovali kuće koje su nicale kao pečurke po povratku vojnika iz Drugog svetskog rata.Glavna kuća u Montauku ima oblik latiničnog slova „L“, i ima samo prizemlje u okviru koga se nalaze spavaće sobe, salon i trpezarija, radni kabinet, fitnes prostor i bioskopska sala. Enterijer je snažan i moderan s jedinstvenim komadima nameštaja, velikim skulpturama i znalački postavljenim vratima i prozorima kako bi se dobila što lepša vizura na Atlantski okean.



Sitting room in the guest house 1:
Dnevna soba u gostinskoj kući: sto za kafu, švedskih dizajnera Petera Hvita i Urla Melgorda Nilsona, cc polovina prošlog veka



Sitting room in the guest house 2:
Fotelje Florans Knol baset, arhitekta i dizajner nameštaja koja je zajedno sa svojim mužem Hansom Knolom osnovala fabriku nameštaja Knoll Assciates. Između sofe i otoma nalazi se podesivi sto na sklapanje(Embru Werke, Švajcarska, 1950), Box podna lampa Frederika Vajnberga
Eh, te pedesete!
Plan kuća ukazuje na sudar modernizma i baroknih zakrivljenih oblika. Kada se doda zanatsko izvođenje, tako vidljivo u kupatilima i Bioskopskoj sali na nivou ispod površine imanja, i osvetljenje inspirisano zlatnim godinama filmskog dizajna, vile veoma podsećaju na one iz pedesetih godina prošlog veka.Glavna spavaća soba, u okviru koje se nalazi kupatilo unutar okruglih zidova koji se protežu do krova, primer je snažnog modernizma. Zakrivljeni i zatalasani oblici.između konstrukcije od pravolinijskog čelika, staklo i drveni paviljon(gostinska soba), povezani su pažljivo izabranim uzorcima materijala i podnim pločicama, kako bi se stvorila jedna vrsta pop-modernizma.Gostinska kuća Nejma Vithelda naginje klasičnoj Americana ikoni-motelu sa otvorenom terasom koja vodi u dva apartmana s dnevnim boravkom i trpezarijskim prostorom. Žuto zavojito stepenište vodi u vrt dok je zabat u stvari ograda prema komšijskom imanju. Klizajući stakleni zidovi u potpunosti otvaraju jednu fasadu i omogićavaju pogled na plažu. Podno grejanje i specijalna stakla čuvaju stanare od najgorih oluja koje stižu sa Atlantika. „Pošto je bioskopska sala u podrumu,“ kaže arhitekta Bajber, „ona nije smela da izgleda kao obična prostorija. Zato sam tragao za inspiracijom. Ispalo je da je pravi stil-stil čuvenog Radio Siti Mjuzik Hola čija su svetla skrivena u lukovima preko puta pozornice. Zato su svetla pozicionirana tako da ne udaraju u oči dok se gledaju filmovi.“Arhitekta je za spoljašnost i unutrašnjost kuća upotrebio jake materijale-kamen, teraco na podovima, tikovinu, nerđajući čelik, terakotu, dok su zidovi od gleđosane cigle. U unutrašnjosti su zidovi boje peska, ima dosta otkrivenog betona i belog linoleuma na delovima poda . Sve ovo ukazuje na čvrstinu kuće bez luksuza, u skladu sa „Case Study“ principima ali i današnjeg postkriznog jevtinog zidanja.



Eliptični sto(1951), Čarls i rej Ims(Herman Miler) i Credenza-Florans Knol(1960): „Bio mi je potreban prostor za odlaganje mojih papira pa sam ga dizajnirala!“-




Originalna podna lampa Amerikanca Džeralda Terstona, 1950 (Lighthouse)Bazen je delimično zasenčen.

Realizacija ove jasno transparentne kuće popriličan je podvig na grubom terenu kao što je severnoatlantska obala Amerike. Podno grejanje, geotermane cevi, visoko performantni prozori i vrata, zajedno s jakom konstrukcijom doprinose sigurnosti i udobnosti ovim dvema kućama u svim sezonama. Jelena Kaličanin
Foto:
www.pentagram.com





Copyright BONI Drenik d.o.o 2003