Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 ВРАТА – КАПИЈА 26. 01. 2007.
Изложба о мистерији улаза у кућу

Изложба Врата – капија два света посвећена је вратима не само као значајном елементу народне архитектуре, већ као објекту који носи специфичан симболички садржај. Фигуративно говорећи, првобитно људско склониште је постало станиште онда када је добило врата.
Битна карактеристика врата у традиционалној култури јесте то што она временом постају материјално средство представљања метафизичких идеја. Врата, попут неких других објеката материјалне културе, представљају кондензациону тачку културне перцепције простора и бивају носилац читавог система симболичког изражавања мисаоних процеса у одређеном сегменту људског постојања.
Постављањем првих врата човек је, сходно својој перцепцији реалности, извршио једну од елементарних подела простора на две културне сфере. Од тада врата акумулирају симболички садржај који се логичким свођењем може довести до једне од елементарних структурних релација ми : они = култура : природа (не култура).

Друкчије речено, проласком кроз отворена врата појединац мења своје културно и друштвено стање.
Такав принцип културне трансформације нарочито је изражен у кључним обредима прелаза (свадба, рођење, смрт) и због тога врата имају јасно дефинисано место у сценаријима тих обреда.
Тако посматрано, може се рећи да врата представљају материјализацију границе две семантички различите свере реалности. С једне стране стоји сакралан и свет простор куће, простор који је јасно структуриран и самим тим контролисан, а с друге стране стоји сакралан, али не и свет и не у потпуности контролисан и стога „опасан“ спољашњи простор.
Бивајући на граници два семантички наспрамна простора, врата акумулирају метафизичке карактеристике и једног и другог, те су она сам недефинисана, двосмислена, а човеков однос према њима је амбивалентан. Али као таква, врата представљају канал симболичке комуникације између два простора.
У свакодневном животу граничност врата изражава се у њиховој конкретној физичко-заштитној функцији. Она представљају реалну физичку препреку непожељном уласку странца.
Но, поврх тога, као објекат који стоји на граници два семантички наспрамна простора, упијајући истовремено одлике и једног и другог, она у разним народним веровањима поседују одређену натприродну моћ коју човек у магијским поступцима користи како би себе, односно свој дом, заштитио не само од других људи, већ и од разних непожељних натприродних сила и митских бића (попут вампира, вештице, чуме, море и сл.).
С обзиром на то да стоје као граница између опозиционих социјалних категорија ми и они (други), врата представљају први материјални објект с којим се припадници категорије спољашњег простора сусрећу када ступају у контакт са житељима неке куће, односно када прелазе у сферу приватног дома.
Због тога врата морају у културном систему да буду нека врста одраза садржаја станишта и да у себи синтетизују културни кôд оних који у станишту живе.

Врата су нека врста огледала куће, односно њених житеља, и вратима се често посвећује знатна пажња приликом декорације, тако да поједини примерци представљају права ремек дела народне или занатске уметности. Но, та декоративна страна врата заправо упућује на њихову социјално-емфатичку функцију, односно на употребу врата као средства за означавање поседовања повољног социјалног статуса.

Изложба Врата – капија два света у суштини полази од појма врата, односно од појма њихове граничности и од њиховог симболичког садржаја, а не од врата као предмета и стога она представља значајан искорак ка музеолошком представљању нематеријалне културне баштине. На изложби је приказано 14 примерака врата и други елементи везани за улазна врата: браве (дрвене и металне), кључеви, звекири, шарке и слично. Како је намера аутора да истакне граничну функцију врата у рационалним и религијским представама локалне културе, један од експоната је приказан управо као објекат који се налази између унутрашњег простора куће и спољашњег природног и друштвеног простора. Аутор се определио да оба простора представи оним објектима материјалне културе који се могу сматрати кључним репрезентима та два простора. Поврх тога, већина осталих изложених врата постављена је тако да посетиоци могу да их виде обострано. Сазнајни аспект изложбе допуњен је текстуалним објашњењима и фотографијама.



Copyright BONI Drenik d.o.o 2003