Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
 SAMO OPUŠTENO!
 HRISTOS VOSKRES...
 BABUCINE PRIČE
 Online zvezda
 Nema dima
 FEST 2009
 KÜSTENDORF FILM...
 SLAVA NA DVORU
 Obama među Srbi...
 DECA IZ SRBIJE ...
 ŽAN POL GOLTIJE...
 KLARK KAO NOSTR...
 „Promovišemo na...
 ŠKART
 CASADEI
 ROMANTIKA NA SR...
 PRESTOLONASLEDN...
 FILMSKI FESTIVA...
 NOVINARI NA DVO...
 PESMA EVROVIZIJ...
 REVIJA LJUBAVI
 PRINCEZA KATARI...
 ВР&...
 U početku beše ...
 „Savremena umet...
 ANDRE MARLO
 Putnik kroz vre...
 Islandski umetn...
 LETNjA IZLOŽBA ...
 BAJKA O TUKARAM...
 Deseta godisnji...
 IZJAVA Nj. K. V...
 HOLANDSKI PLESN...
 PRIKUPLJENO 660...
 IGUANA NA BEOGR...
 Venčanje Džordž...
 FEC DOMINO
 KRALJEVSKO SLAV...
 Kraftverk nastu...
 Brus Vilis puni...
 Svetih Četrdese...
 Sretenje Gospod...
 Bogojavljenje
 Velika novogodi...
 Sveti Nikolaj Č...
 Vavedenje Presv...
 Оп&...
 Doprinos akadem...
 Oženio se Kostn...
 Sveže venčana
 Naj-događaj na ...
 Džepovi puni ka...
 Nobelovka - Sir...
 Pobedila Irska
 Rođendan
 Beograd, 03.10....
 PAL ZILERI PONO...
 Napred momci!
 Istina o Knezu ...
 Fashion week
 Raja i Maja
 Laza Kostić fon...
 Boni u Moskvi
 Atentat na Šira...
 LA TEQUILA MEXI...
 International S...
 Odlazak Pole Je...
 Dilan, čedo str...
 Ostavštine slav...
 Liberation
 Nobelovac za no...
 Spust niz Mont ...
 Osvežavanje ist...
 Hakeri provalil...
 Najzad veselo
 Predsednik i di...
 Bez starca nema...
 Al se danas dob...
 U humanitarnoj ...
 Irci u našoj kr...
 O čemu je ovde ...
 Britanci u Beog...
 Srećni dobitnic...
 Volite se ljudi
 Kraljevska bajk...
 Igraj za život
 [ Svi članci ... ]
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 SARGANSKA OSMICA 17. 01. 2005.
Mokra Gora predstavlja granicu izmedju kremanske i mokrogorske kotline i vododelnicu izmedju Djetinje i Kamesine, odnosno Zapadne Morave i Drine.
Područje, sastavljeno od krečnjaka i serpentina, uslovilo je i znatne razlike u klimi izmedju obodnog dela i samog dna rečnih dolina.
Ako izuzmemo planinske grebene, klimu karakterisu topla i sušna leta i blage zime sa slabo izraženim prelaznim godisnjžim dobima.
Šargansku prugu, kako se najčešće zove deonica izmedju Užica i Vardista, pocela je da gradi Sarajevska direkcija 1. marta 1921. godine. Usled slabog napredovanja na pruzi, ministar saobraćaja Kraljevine SHS resio je da način gradnje ove pruge promeni. Oktobra 1921. godine pruga je, putem licitacije, izdata na gradnju preduzeću “Feniks”, od Užica do tunela u Šarganu. Od Šargana do Mokre Gore, zajedno sa tunelom ispod Šargana, gradnja je poverena preduzecu Nikole Plavšića.
Rok gradnje bio je 24. april 1924. godine.
Po oduzimanju posla preduzeću Nikole Plavšića, radove na poverenoj trasi (22,8 km) obavio je odbor za dovršenje Šarganske “osmice” i prvi voz je prošao novom prugom 25. januara 1925. godine.
Deonice na ovoj trasi bile su Šargan Vitasi - Jatare (7,5 km), Jatare - Mokra Gora (7,8 km) i Mokra Gora - Vardiste (7,5 km). Izgradjeno je vise propusta, mostova, potpornih zidova i tunela, od kojih je samo šarganski bio dug 1.666 metara.
Pored atraktivnog tehničkog rešenja na padinama Šargana, zeleznicke “osmice”, koju su uzimali kao primer uspešnog savladjivanja uspona na kratkom rastojanju, pruga je imala i druge osobenosti.
Železnicka stanica Jatare služila je samo kao ukrsna stanica i na njoj nikad nije prodata ni jedna karta. Granični tunel sa Vardistem ispod brda Balvan, broj 53, imao je u portalu skulpturu srpskog vojnika koji gazi krunu crno-žute Monarhije, a na izlazu iz tunela,sa srpske strane, pisalo je ime tadasnjeg vladara Aleksandra I, pored kojeg su bili postavljeni simboli radnika i seljaka: srp i cekic.
Ova uzana pruga imala je veliki ekonomski, politički i vojno-strategijski značaj za novostvorenu državu Kraljevinu Srba, Hrvata i Slovenaca.
Pruga je od Užica do Mokre Gore zaposlila oko 500 ljudi.


Copyright BONI Drenik d.o.o 2003