Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 Opsednuti fitnesom! 06. 07. 2003.
Šta je to? Sate i sate svakodnevno provodite pred ogledalom, sve nešto nezadovoljni mišićnom masom? Više od dva časa dnevno provodite u teretani? Stalno vam se čini da su vam mišići, iako toliko vežbate, sitni i nikakvi? Pa, ako ste potvrdno odgovorili makar na jedno od ova tri pitanja, pamet u glavu: nisu mali izgledi da patite od poremećaja koji doktori nazivaju "mišićnom dismorfijom" (MD). Sami bodibilderi ovaj fenomen označavaju kao "velikoreksiju", to jest "bigoreksiju", što bi bila neka suprotnost anoreksiji, sistematičnom izgladnjivanju koje od želje za lepom linijom vodi u bolest.

Dok žrtve anoreksije izbegavaju hranu misleći da su predebele, muškarce koji pate od mišićne dismorfije teško je razuveriti da nisu sićušni i nejaki. Boljka sa skraćenicom MD nije, vele stručnjaci, sama po sebi opasna po život, ali se mora na vreme prepoznati, kako bi se sasekla u korenu. Ako se pusti da napreduje, oštećenja mogu biti trajna i ukupne posledice po zdravlje pogibeljne.

Uvek, dakle, vodite računa o dijeti i vežbajte redovno, ali ne zaboravite da bez prave mere nećete postići pozitivne efekte. Naprotiv, neumerenost vodi u devijaciju, pa i u pravu katastrofu. Setite se, stoga, uvek pitanja: u kom to trenutku dijeta i bildovanje postaju problematični i potencijalno opasni?

Kad smo već kod pitanja (a pametni ljudi pitanja pretpostavljaju odgovorima), evo jedne male serije. Ne brinite se, nemojte se plašiti: suština je u preventivi, pa neka vam na umu bude ona narodna koja nas uči da je "bolje sprečiti nego lečiti":

a) Jeste li opterećeni "kubikažom" mišićne mase?

b) Proveravate li u ogledalu svoj fizički izgled više od dva puta dnevno?

v) Stajete li na vagu više od dvaput dnevno da proverite da li ste bar malo "nabacili"?

g) Izbegavate li izlaske na klopu sa društvom samo zato što se plašite da će vaša "sportska dijeta" biti ugrožena, a mišićna definicija skrnavljena?

d) Oblačite li kabastu odeću (i u teretani, i uopšte) zato što se stidite svog tela i pribojavate da vas ljudi vide kao slabića?

đ) Mislite li da bi vaši mišići morali da izgledaju mnogo bolje iako ste, što se masnoće tiče, skinuli sve što se skinuti moglo i pali osetno ispod proseka?

e) Doživljavate li česte promene raspoloženja i napade teskobe zbog nezdrave dijete koju rigorozno primenjujete?

ž) Generalno ste nezadovoljni svojim telom?

Eto, to su bila ta pitanja. Šta znači ako ste sa "da" odgovorili makar na jedno od njih? Vi, bogme, imate simptome mišićne dismorfije!

Nije, naravno, kraj sveta. Na vama je da, jednostavno, preispitate svoj pristup dijetama i treninzima. Ne smete u svemu tome da zaboravite da se zabavljate. Ako nestane zabave, i te ravnoteže na relaciji zabava-disciplina, stvari su krenule u pogrešnom pravcu. To važi za vežbanje i za sve u životu.

Nemojte, sem toga, dozvoliti sebi da isuviše dramatično posmatrate celokupnu ovu problematiku. Nema, na kraju krajeva, ničeg patološkog u želji da lepo izgradimo telo koje nam je Bog dao. Bitno je da nam ta želja i nastojanja da željeno ostvarimo ne preuzmu punu kontrolu nad životom. Ne smemo samo misliti na to i raditi na tome.

Mišićna dismorfija može rezultovati krajnje ozbiljnim konsekvencama, to smo već rekli. Nemojte se igrati sa zdravljem i živom glavom! Da ova opomena bude nafilovana argumentima, zamolićemo vas da se uputite u moguće posledice, kako biste gledali da do njih ne dođe:

a) Povišena anskioznost

b) Poremećaj ishrane

v) Nepredvidljive promene raspoloženja

g) Preterivanje u treningu i totalna iscrpljenost

d) Samoizolacija, izbegavanje društva

đ) Upotreba steroida i ostalih pogubnih droga

e) Visokoproteinske dijete u kombinaciji sa bodibilderskim "stimulansima" nedozvoljene provenijencije mogu ishodovati teškim oštećenjima bubrega i različitim oblicima raka.

Isplati se, znači, biti pažljiv i predostrožan. Mišićna dismorfija nije za zezanje. Ukoliko budete pratili ove nenametljive savete kako da se umerite u bodibilderskim pregnućima, uspostavićete zdrav vežbačko-dijetalni režim koji će vas sačuvati od neželjenih efekata:

a) Svake nedelje dajte sebi barem dva dana odmora od teretane

b) Ne otkazujte dogovore sa društvom zato što ste zabrinuti da li ćete negde gricnuti ovo ili ono. Niko vas, najzad, neće terati da jedete ono što vi ne želite. Opustite se malo, neće vam to upropastiti imidž

v) Nemojte porediti svoju telesnu građu sa kolegama u teretani. Ima tu i likova koji su na steroidima. Gledajte - da opet citiramo narod - u se i u svoje kljuse

g) Batalite malo to stalno pentranje na vagu i gvirkanje u ogledalo

d) Razmišljajte kao mudar muškarac: mnoge žene ne padaju na mišićna brda i doline. Fina sportska građa većini pripadnica nežnijeg pola daleko više imponuje.

Toliko. Nema razloga da ne uvažite dobronamerne sugestije. Vodite, pri tom, računa i o medicinskoj činjenici da eventualni simptomi mišićne dismorfije variraju od slučaja do slučaja. Kao i u svemu drugom, i ovde je svaka persona - svet za sebe. Nemojte se, takođe, stideti da u krajnjem slučaju konsultujete psihijatra. Ovo jeste, pre svega, duševni problem, a između problema i bolesti postoji ogromna razlika.



Copyright BONI Drenik d.o.o 2003