Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 Kad dizajner mesi hleb 28. 09. 2004.
Ekskluzivno iz Pariza

Bio jednom jedan mali Dečak koji je sanjao da kad poraste postane Žan Pol Gotije. Da crta i smišlja odeću za najlepše žene na svetu. Ali, njegovi roditelji su smatrali da treba da bude pekar. Dečak je proveo četiri godine lica zarivenog u brašno. Njegove ruke su ga vajale zajedno sa vodom i kvascem - kao pravi Čarobnjak iz Oza, Dečak je hleb pretvarao u suknje, korsete, haljine…


U Parizu ima svakojakih čuda, umetničkih dela čija vrednost traje samo jedan dan, predstava za jedan sat. Izložba Hlebna moda Žan Pol Gotijea, enfant terrible-a francuske mode, traje od 06. juna do 10. oktobra 2004. godine. Smeštena je u zgradi Fondation Cartier koja je izgra|ena 1994. godine. Projektant Žan Nuvel, ekscentrična ličnost moderne arhitekture danas, osmislio je transparentan prostor u kome se održavaju izložbe slika, skulptura, fotografija, video projekcija najaktuelnijih umetnika sveta i najzad, hlebna moda Žan-Pol Gotijea. Kada je direktor Fondacije, gospodin Erve Sandes, pozvao Žan-Pola da napravi u ovom prostoru retrospektivu svog rada, umetnik je odbio. "Retrospektive su mrtve i bez duše" - odbrusio je. Međutim, ideja njegovog prijatelja Sueda Nemlagija da napravi modnu kolekciju od hleba veoma se dopala Žan-Polu, uvek spremnom za pomeranje granica u modi. "Uostalom, šta je danas moda? Šta je dizajn? Moj rad nije umetnost. Uopšte ne gledam sebe kao umetnika” - tvrdi Žan-Pol Gotije. "Sebe smatram zanatlijom, kao što su to, na primer, pekari ili poslastičari. Tokom pripreme izložbe otkrivao sam iz dana u dan sličnost između mode, šivenja i pekarske tehnike. Jer, ja volim da radim sa svačim što mi padne u šake. Tek kad vidim materijal u stanju sam da osmislim predmet. Hleb je svakako osnova ljudske ishrane, ali me takođe privlači kao predmet. Svi predmeti koji su predstavljeni na izložbi rezultat su pekarskih veština!"

Žan-Pol kaže da je vezu između vremena i mode i prolaznost hleba kao predmeta istraživao nesvesno. "Prolaznost mode mi se dopada, mada ponekad mislim da je smešno da stalno odbacujete nešto što ste do nedavno obožavali. Umetnost nije prolazna, ona živi kroz društvene promene. Međutim, moda jeste. Ona samo odslikava promene. Zbog toga sebe ne smatram umetnikom. Neki od izloženih predmeta će morati da se popravljaju tokom izložbe i to mi se veoma dopada: hleb je živ, predmeti će promeniti svoj izgled. To je, na neki način, odgovor na pitanje: da li je umetnost živa? U ovom slučaju jeste!"

Četiri hiljade komada francuskog bageta igra ulogu zavese na visokim zidovima-prozorima Fondacije Kartije u Parizu. U njihovoj senci haljine, suknje, kišobrani, tš{ne; Materijal - HLEB! Žan-Pol Gotije je ostvario svoj dečački san: kad porastem biću pekar - i stvorio hlebnu odeću maestralnih linija.

Kada se zna koliko Francuzi neguju svoje bagete, seljaČki hleb, pain complet itd., onda nije Čudo Što je ova izloŽba naiŠla na ogromno zanimanje, pre svega PariŽana, umetnika i, naravno, turista.

IZLOŽBA KOJA MIRIŠE...

Zamislite da gladni uđete u kuhinju da nešto prezalogajite i smirite krčanje creva, a vaša majka, žena ili baka upravo peče u rerni, iz sedam ruku umešen hleb. Osećate li u nozdrvama taj miris? Upravo vas isti takav zapahne kada uđete u izložbeni prostor Fondacije Kartije. Jer, Žan-Pol Gotije, dosledan svom dizajnu baziranom na svakodnevnim prirodnim potrebama čoveka, smestio je u suterenu Fondacije pravu pekaru. Najmanje dva pekara svakodnevno mese i peku hleb pred zainteresovanim posetiocima. Čim se jedna tura ispeče, hleb se nosi u butik koji se nalazi u prizemlju u koji se ulazi kroz zavesu napravljenu od mini loptastih hlepčića. Ima ih ukupno 6.000! Na tezgama poređani hlebovi raznih oblika. Možete ih probati i…kupiti.
Od onih svakodnevnih se razlikuju po ceni - duplo su skuplji. I po boji. Umesto svoje uobičejene hlebne boje ovi su prošarani plavom - inspirisani prepoznatljivom mornarskom majicom Žan-Pola.

Keli, Ševalije
I zaista, gledajuci večernju haljinu sašivenu od kriški hleba, sa elegantnim šlepom načinjenim od krupnih mrvica hleba, haljinu napravljenu od kocki keksa Petit beurre, naizmenično postavljenih (pismo/glava) čime je dobijena reljefna "struktura" haljine, tašnu "Kelly" kreiranu specijalno za glumicu Grejs Keli kao omaž Hermesu, čuvenoj modnoj kući u kojoj je Žan-Pol danas umetnički direktor, kišobran sa koricom koju bi, da nema stakla, sa uživanjem otkinuli i strpali u usta, haljinu u stilu Čarlston koja "igra", čuveni bodi sa šiljastim grudnjakom koji je Gotije pre desetak godina kreirao specijalno za pop zvezdu Madonu, šešir slavnog francuskog šansonjera Morisa Ševaljea, japanke i neizbežnu Žan-Polovu mornarsku majicu, posetilac bi lako mogao da poveruje da je hlebna moda nosiva. Centralna figura žene, koja visi na dve sajle okačene na visokoj tavanici izložbenog prostora, "obučena" je, od glave do pete, u plavo-hlebnu "morsku" kombinaciju.

Svi predmeti su okačeni na košare od pruća ili ih nose lutke načinjene od fajansa koje stoje na četvrtastom tepihu. Zidovi su obloženi super posterima manekenki koje nose modele sašivene od materijala, iste kao one koje je Gotije napravio od brašna, vode, soli i kvasca. Ekipa najboljih pekara Francuske: Kristijan Varoa, Alfred Blorc, Bernar Birban, Žan-Luj Kleman, Patrik Feran, Erik Feraton, Frederik Lalos, Tjeri Menije, Paskal Teper i njihovi asistenti, upotrebili su sve svoje umeće i znanje da, prema Gotijeovim skicama, naprave ovu kolekciju hlebne mode, punu humora, sjaja i - mirisa! Kada dodamo da se sve to nalazi u izvanrednom prostoru Fondacije Kartije, čini se da je izložba Hlebna moda Žan-Pol Gotijea apsolutno pravo mesto za sanjarenje i izazov za sva čula posetioca.

Tako je Žan-Pol Gotije povezao dva sveta - realizam pekarstva sa magijom mode.
Za „KUCA Stil”
Jelena Kaličanin


Copyright BONI Drenik d.o.o 2003