Povratak na prvu stranu - vesti

 

Igram nagradnu igru
Dobijam vesti na mail
Testiram inteligenciju
Ucestvujem u diskusijama
Uspostavim kontakt
Reklamiram se



  Arhitektura
Astrologija
Brak
Dogadjaji
Download - Freeware
Erotika
Humor
Kozmetika
Licnosti
Ljubav & Sex
Mladi
Moda
Poezija
Sve o deci
Umetnost
Zanimljivosti
Zdravlje








 Fitnes za početnike 06. 07. 2003.
Jedan od osnovnih poriva zdravih ljudi u mirnodopskom periodu (kad ne mora sa puškom da se trči preko ledine i skače u rov) jeste da nekako angažuju svoje telo i utroše energiju koja pretekne kad se zadovolje zahtevi studija, posla, ljubavnih odnosa, porodičnih obaveza i ostalih svakodnevnih tortura. Ne sme se, međutim, ni u vežbe ući bez ikakvih koordinata, onako nasumice.

Recite slobodno da vam bezralozložno popujemo, ali verujte da je u pitanju materija kojoj zaista vredi racionalno pristupiti. Pre svega zbog činjenice da je tu savete "na neviđeno" i neumesno davati: istina je da svaki organizam drugačije reaguje na različite vežbe i ima metod treninga koji mu najviše odgovara. Od dizanja tegova do drevnih joginskih veština širok je dijapazon, a i mi smo - kakve nas je Bog stvorio - toliko različiti da niko drugi sem nas samih (i to eventualno) ne može da nam nađe pravu meru...

Kada konačno stignete do formule koja dovoljno liči na idealan program vežbi za vas, držite se toga do daljnjeg kao pijani plota i, u predviđenim intervalima, merite koliko ste postigli. Ta "prolazna vremena" važna su i sa medicinskog, i sa čisto vežbačkog, ali i sa psihološkog aspekta - kad provalite da to i to "pali", bićete zadovoljniji i samouvereniji.

Kod svakoga ko odluči da se, sem mentalnim, i fizičkim vežbama usavršava, pojedine tehnike i specifični pokreti rezultuju konkretnim posledicama, koje pravi trener na vreme registruje. Mišići neće delovati identično na istu vežbu kod vas i kod vašeg komšije, makar vi sto godina živeli vrata do vrata. Nemojte se, takođe, oslanjati na sugestije i nervozne opaske "glavnog" u teretani: on je, čovek, već odavno ispekao zanat, muka mu je od žutokljunaca poput vas, i nema mnogo strpljenja za tanane analize. Bolje poslušajte neostrašćenog stručnjaka, ili - što je najbolje - pažljivo osluškujte govor svoga tela.

Mišići su kao bilo koja firma ili tržište - rade li rade, punom parom šljakaju, sve je u procvatu, a onda dođe trenutak kad dostignu vrhunac, i - to im je to. Da vežbajući ne biste došli do tačke kada ideali i projekcije blede i nestaju, odnosno da taj vrhunac ne bi, bolnim kreščendom, stornirao vaše gimnastičke ambicije, morate iskazati izvestan nivo kreativnosti i mašte. O-kej, određene vežbe su vam dosadile, postigli ste njima ono što ste želeli, ili onoliko koliko ste mogli, i - šta sada? Pa, kombinujte malo! Isterajte jedan set vežbi dok vam ne dosadi, a kada shvatite da ta šema više nije produktivna, dajte imaginaciji krila, skontajte nove varijacije... I furajte dalje!

Generalno, svako ima bar jedan deo tela koji propisno zanemaruje. Tako vam je i kod zaluđenika za fitnes: vole da rade, uživaju u tome, ali ne obrađuju sve segmente. A da biste imali izbalansiranu figuru, kompaktnu telesnu "mašinu", morali biste punu pažnju da posvetite upravo tim parčićima vašeg cenjenog fizičkog bića koje redovno ignorišete. Možda sluti na paradoks, ali baš su ekstremno značajni stomačni mišići najčešće prenebregavani u trenažnom procesu, pa tako dobijete badžu naduvenog u ramenima i butinama, sa "crnom rupom" u sredini. Bez stomaka - nema junaka, mogla bi da glasi jedna od elementarnih fitnes parola, koju će samo neoprezni nipodaštavati.

Pomenimo za kraj i nemile efekte vežbanja, karakteristične za površne vežbače, koji umetnosti (re)formiranja tela pristupaju sa senzacionalističkog, mačističkog ili feminističkog aspekta (da svi vide kakav sam ja frajer/riba, čekaj da mu/joj pokažem..). U pitanju su, pretpostavljate, povrede. Do njih uglavnom dolazi zbog nepoznavanja tehnike vežbanja, koja mahom i ne interesuje likove prevashodno željne dokazivanja.

Neispravna tehnika, bilo da ona dolazi od prezira prema svakom savetu ili slušanja pogrešnog instruktora, može čoveka tako gadno da zezne, da mu se posle ogadi i svaka primisao na očvršćivanje tela i, kroz telo, duha. Pazite, dakle, da sve to što činite u teretani bude pod nekom vrstom kontrole (ne želimo ni da vas plašimo, ni da vam namećemo tutorstvo kao svetinju), da ne biste posle proklinjali dan kada ste izašli iz kafane i ostavili dobro društvo, ili ustali iz kreveta i batalili super knjigu, kako biste malo razmrdali telo.

Ono što - skloni izvitoperenim anglosaksonskim terminima - nazivamo "fitnesom", svojevrsna je nauka. Nema smisla da se laici nadmeno upuštaju u stručnu oblast kojoj, znanjem i iskustvom, ne mogu da doskoče. Vreme čini majstora. A povrede usijanih glava koje nisu imale strpljenja da postanu majstori mogu biti vrlo neprijatne...





Copyright BONI Drenik d.o.o 2003